Süpermarketler daha çok para harcamanızı nasıl sağlıyor?

Getty Images

İngiltere’de ortalama alışveriş yapan bir kişi yılda 221 defa süpermarkete gidiyor. Her bir market seferi, gereksinimimiz olmayan eserleri sepetimize atmak için bir fırsat. Ama bunu neden yapıyoruz?

Bunu anlamak için süpermarketlerin ihtimamla yönetilen, nasıl daha fazla satış yapılacağını çözmek için milyonlar harcanan pazarlama kısımlarına bir adım atmak gerekli.

BBC

HER ŞEY YERLEŞTİRMEDE BİTİYOR

Ürünlerin yerleştirilesi fazladan satışı kolaylaştırabiliyor. Hiç kasa sırasına girdiğinizde bir çikolata barının size göz kırptığını gördünüz mü?

Şeker ve mecmuaları çıkışa gerçek yerleştirmek satışlarını artırıyor. Bu taktik bilhassa çocuklar üzerinde tesirli.

İngiltere’de yapılan bir anket gösteriyor ki ebeveynlerin yüzde 83’ü çocukları tarafından kasa sırasında beklerken abur cubur satın almak için taciz edilirken yüzde 75’i bu sıhhatsiz yiyeceklerden satın almak zorunda kalıyor.

YUMURTA VE EKMEK ÜZERE TEMEL BESİNLER MI ARIYORSUNUZ?

Hiç markete yalnızca süt için girip beş poşetle çıktınız mı?

Bazı süpermarketler süt, ekmek üzere temel besin eserlerini girişten uzak bölgelere yerleştiriyorlar. Böylelikle maksada ulaşmak için ilerlerken pek çok öteki eserle karşılaşırsınız.

Ayrıca bu eserler de birbirinden uzağa yerleştiriliyor.

Bazen yumurta dükkanın en gerisinde saklanır. Yumurta avı sizi tüm süpermarketi dolaşmaya zorlar. Daha fazla vakit geçirmek daha fazla para harcamaya yol açar.

İNDİRİMLER EN SONDA

Promosyon ve özel indirimler genelde, daha görünür oldukları için sonlara hakikat yerleştirilir. İnsanların yüzde 30’u indirimli eserlerin ortada olmasındansa sonda olması durumunda almaya daha meyilli olduklarını söylüyorlar.

SEBZE VE MEYVELER

Taze meyve ve sebzeler genelde süpermarketlerin girişinde bulunur. Zira sağlıklı yiyecekler satın almak insanların modunu yükseltir ve onları daha az sağlıklı eserler almak konusundan daha âlâ hissettirir.

FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ

Getty Images

İndirimli eser almayı herkes sever.

Kantar araştırma şirketinin çalışmasına nazaran, İngiltere’de market alışverişlerinin yüzde 40’ı promosyon satışı.

Fakat tüketiciler nitekim de yeterli fiyata alışveriş yapabiliyor mu?

DAHA FAZLA ALMAYA TEŞVİK

İki tane keki 4 liraya almak bir fırsat değil, yalnızca aritmetik. Lakin kekin tanesi 3 lira ise, iki adedinin 4 lira olması uygun bir pazarlıktır.

BİLİNMEYEN FİYATLAR

Çoğu müşterinin aşağı üst 20 temel eser fiyatına dair fikri vardır. Bu eserler genelde yok fiyatına satılır lakin başka eserlerin fiyatı yüksektir.

SÜPERMARKET SANSASYONU

Süpermarketler daha çok satın almamız için bizi manipüle ediyor mu?

KOKU

Kokunun anılarla güçlü bir bağı var ve süpermarketler de uygun anıları canlandıracak, hasebiyle satın alma dürtüsünü destekleyecek kokular barındırır.

Yeni pişmiş ekmeğin kokusu size fırını hatırlatır ve bir bakmışsınız elinizde simitlerle marketten çıkmışsınız.

GÖZE HİTAP

Süpermarketler, renkli yiyecekler ve görebildiğince promosyonlarla gözlere bir ziyafet çeker.

Birinci sınıf eserler göz düzeyindedir.

Çocuklar için mısır gevreği ise tahminen alt raflarda olabilir. Çocuklar, ambalaj üzerindeki karakterlerle göz teması kurduğunda onunla bir bağ oluşturur ve daha çok almak ister.

SESLER

Süpermarkette çalan müzik, sizin satın alma alışkanlıklarınızı tesirler.

Yavaş müzikler markette daha uzun müddet geçirmenizi sağlar örneğin. Bu da daha çok eser satın almanız demektir.

Bazı süpermarketler yerlerini küçük karolarla döşer. Böylelikle süratli ilerlediğinizi düşünürsünüz ve yavaşlarsınız.

Müzik ne aldığınızı da tesirler. Araştırmalar gösteriyor ki klasik müzik sizi daha kıymetli şaraplar satın almaya iter. Fransız müzikleri Fransız şaraplarına yönlendirir.

TAT

Herkes ücretsiz yemek sever. Araştırmalar gösteriyor ki insanların yüzde 75’i kendilerine fiyatsız yemek önerildiğinde kabul ediyor.

Şirketler fiyatsız deneme eseri göndermeye de bayılıyor. Zira bunlar satışları inanılmaz artırıyor.

Ücretsiz deneme eserleri ise bizim iştahımızı artırıyor, bize güzel hissettiriyor ve satın alma isteğimizi yükseltiyor.

ALIŞVERİŞE HAZIRLANMAK

Alışverişe hazırlanmak, sadece gereksiniminiz olan şeyleri satın almanıza yardımcı oluyor.

Araştırmalar ayrıyeten alışveriş arabası kullanmanın daha çok eser satın almanıza yol açtığını gösteriyor.

Eğer daha az eser alacaksanız, gereksiniminiz olmayan şeylere yönelmemek için sepet kullanabilirsiniz.

DAHA AZ HARCAMAK İÇİN BEŞ ÖNERİ

  1. Liste yapın ve ona sadık kalın
  2. Kafanızda bir bütçe belirleyin
  3. Yalnızca nakit harcayın
  4. Açken alışveriş yapmayın
  5. Online alışverişi deneyin

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir